Αλεξάνδρα Γεωργουλή, Βασιλική Δημητρακοπούλου, Σάκης Καραδήμας
Ο ρόλος των γονέων στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών είναι καταλυτικός. Οι γονείς είστε εκείνοι που θα διαπιστώσετε πρώτοι την αδυναμία ανταπόκρισης του παιδιού σας στις σχολικές απαιτήσεις, θα αναζητήσετε λύσεις και θα συμβάλλετε καθοριστικά στην αντιμετώπιση των δυσκολιών του.
Εάν το παιδί διαγνωσθεί με κάποια μορφή ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (ΕΜΔ), η διαγνωστική και ιατροπαιδαγωγική ομάδα θα σας ενημερώσει και θα διαμορφώσει το θεραπευτικό πρόγραμμα του παιδιού. Στη συνέχεια οι γονείς καλείστε να εφαρμόσετε τις στρατηγικές- οδηγίες που θα βοηθήσουν στην αποκατάσταση των δυσκολιών.
Οι γονείς μπορείτε να ενισχύσετε την αντιμετώπιση των Ε.Μ.Δ. του παιδιού σας με διάφορες δραστηριότητες όπως παιχνίδι, αθλοπαιδιές ή μουσική. Για παράδειγμα, αν το παιδί έχει δυσκολία στην ανάγνωση μπορείτε να ξεκινήσετε να διαβάζετε μαζί κάποιο κόμικ, παραμύθι ή βιβλίο, εναλλάσσοντας τους ρόλους στο διάλογο. Οι γονείς δηλαδή να διαβάζετε μία παράγραφο και το παιδί την επόμενη.
Τα παιδιά με ΕΜΔ, και ειδικότερα οι μαθητές Δημοτικού, χρειάζονται βιβλία με εικόνες. Το διάβασμα είναι μια κουραστική διαδικασία για αυτά και είναι σημαντικό να βρίσκουμε τρόπους ώστε να γίνει ευχάριστη και δελεαστική. Σκοπός είναι να διασφαλιστεί η διαρκής προσπάθεια των παιδιών, γεγονός που μπορεί να επιτευχθεί με λίγη καθημερινή ανάγνωση γονεά-παιδιού ενός εξωσχολικού βιβλίου είτε κάποιου κειμένου που το παιδί έχει επιλέξει. Οι γονείς δίνετε το ρυθμό, χρωματίζετε την φωνή σας και γίνεστε το παράδειγμα. Κατά την ανάγνωση του παιδιού είναι σημαντικό να μην διορθώνονται τα λάθη. Αυτό που χρειάζεται μόνο είναι η συνέπεια και η συγκέντρωση στη διαδικασία. Στην αρχή το κείμενο θα πρέπει να είναι μικρό και το μέγεθός του να αυξάνεται ανάλογα με την ανταπόκριση του παιδιού. Επίσης, η καθημερινότητα μιας οικογένειας περιλαμβάνει πολλές δραστηριότητες κατά τις οποίες είναι απαραίτητη η δεξιότητα της ανάγνωσης. Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορούν να διαβάζουν τη λίστα με τα ψώνια για το σούπερ μάρκετ και να τα προσθέτουν στο καλάθι, να διαβάζουν τις οδούς στους περιπάτους ή τις ταμπέλες των καταστημάτων κλπ.
Πολλά παιδιά με ΕΜΔ έχουν φτωχό λεξιλόγιο. Οι γονείς μπορείτε να τα βοηθήσετε με πάρα πολλούς τρόπους. Το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται καθημερινά μέσα από τη συζήτηση ή από διάφορα κοινωνικά ερεθίσματα όπως μία θεατρική παράσταση, μία ταινία, η παρακολούθηση κάποιου αθλητικού γεγονότος, η επίσκεψη σε κάποιο μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο κα. Εφόσον, το παιδί παρακολουθήσει κάτι από τα παραπάνω οι γονείς μπορείτε να του κάνετε ερωτήσεις, αναφορικά με το τι σημαίνουν κάποιες λέξεις από αυτές που άκουσε ή αν υπήρξε κάτι που δεν κατάλαβε. Επίσης, διασκεδαστικό είναι να αντιστραφούν οι ρόλοι και να θέτει και το παιδί ερωτήσεις.
Ένα άλλο θέμα που συχνά μπορεί να δυσκολεύει πολλά παιδιά με ΕΜΔ είναι η κατανόηση των επικεφαλίδων των κειμένων είτε των ερωτήσεων στις ασκήσεις και τα διαγωνίσματα. Τα παιδιά μπορούν να βοηθηθούν με έμμεσο τρόπο εάν δουλέψετε με ανέκδοτα, σπαζοκεφαλιές και αινίγματα. Το παιδί έτσι, μπαίνει στη διαδικασία να βρει το ζητούμενο με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο. Επίσης, η γραπτή έκφραση μπορεί να ενισχυθεί αν ζητήσετε τη βοήθεια του παιδιού σας για να γράψετε για παράδειγμα ένα γράμμα σε κάποιο συγγενή ή φίλο, είτε ακόμα αν ενθαρρύνει το παιδί να ξεκινήσει τη δική του αλληλογραφία με κάποιο φίλο. Επιπλέον, οι δυσκολίες στην φωνολογική ενημερότητα, μπορούν να εξασκηθούν παίζοντας με τα παιδιά επιτραπέζια παιχνίδια όπως κρεμάλα, φιδάκι, σταυρόλεξα ή κρυπτόλεξα.
Μπορείτε λοιπόν, να βοηθήσετε το παιδί σας να αντιμετωπίσει την όποια μαθησιακή δυσκολία του με αρκετούς και διασκεδαστικούς τρόπους χωρίς να εστιάζετε μόνο στα μαθήματα του σχολείου. Με την βοήθεια του ειδικού, αλλά ακόμα και μέσα από έγκυρες επιστημονικές πηγές στο διαδίκτυο, οι γονείς μπορείτε να βρείτε πολλά παιχνίδια και ευχάριστες δραστηριότητες για να ενισχύσετε το παιδί σας γλωσσικά.